Sten Sture Skaldeman kommenterar smörbristen.
Nu börjar smörförfalskarna bli desperata. När ingenting annat hjälper kallar man in någon som låter som allas vår Tina Nordström för att göra TV-reklam för kemikalieblandningen Milda. Precis som om en matglad kock från Skåne skulle nedlåta sig till något sådant. Vad är då den påhittade kockens huvudargument? Fantastiskt nog har man valt argumentet: ”med smak av smör!” Man kan säga mycket om Unilever, men kemikaliejätten vet i alla fall vad som smakar bäst…
Unilever har obegränsat med pengar. VIll man muta mig kan man för ett resonabelt arvode få använda någon av mina nyskrivna slogans:
”Milda – nästan samma färg som smör.”
”Milda – fungerar nästan som smör i stekpannan.”
”Milda – i ett smörliknande paket.”
”Milda – på samma hylla som riktigt smör.”
”Milda – nästan lika nyttigt som smör!”
Fast det sista vore för grovt. Den lögnen skulle fastna i halsen.
Men vad Unilever än säger kommer man aldrig att säga sanningen:”Vill du ha förfalskat smör – köp Milda!”
Nu satsar Unilever hundratals miljoner på att rädda försäljningen av sina kemiska produkter. Försäljningen av Becel rasar, trots reklamen, och nu gör man ett försök att återuppväcka det gamla trogna varumärket Milda. Unilever lever på kemikaliegrupperna tvättmedel, hygienprodukter och gulfärgad skokräm (margarin). Man vill självklart inte bli av med ett av sina stödjeben.
Men det finns ett problem. Svenskarna har lärt sig att skilja på smör och på förfalskade smörfärgade produkter, smaksatta med smörarom och förpackade i smörliknande paket. Allt fler inser att konstgjorda matfetter inte bara smakar dåligt, utan att de dessutom är skadliga. Allt går inte att sälja med mördande reklam, inte ens om reklamen på sikt sannolikt är mördande.
Fotnot:
Unilever Sverige AB har gått med förlust 2008, 2009 och 2010. Kanske har man satsat för mycket på margarinreklam? Vi på LCHF-magasinet ska göra vårt bästa för att försämra Unilevers affärer under kommande år också.
/SSS
PS Det finns mer att läsa av Sten Sture Skaldeman i LCHF-magasinet
Milda – med mycket större vinst än smör!
med smak AV smör?!?! betyder inte det att det skall vara smör i det då??
Jo det borde det, falsk reklam?
Usch! På Willys är smöret nästan slut, så de har börjat fylla smörhyllan med guldglänsade margarinpaket av märket Garant. Det verkar så desperat. Men Unilever och de andra har ju investerat stora pengar i dessa produkter, så de kommer nog att kämpa hårt.
Min farmor, som fyllde 100 år i somras, är lite senil, men ibland är hon med. Förra julen bakade jag kakor åt henne med riktigt smör. Flera gånger sa hon: ”Det är riktigt smör i, va?” Hennes pappa var bagare. Och så länge hon bodde i egen lägenhet hyvlade hon smör på mackorna. Jag gör en variant på det: en hyvlad ostskiva, en hyvlad smörskiva och en hyvlad ostskiva. Ett hälsoknep för ett långt liv!
http://matblogg.sandramedin.se/#post41.
Hejsan Sandra och välkommen hit! 😀
jag gör också så, en hyvelskiva av smör och ost varvat och gud vad gott det är!
Välkommen hit igen!
Mariann
Tack, Mariann! Det är alltid kul med nya, inspirerande recept och annan bra info som du har.
Jag snubblade på denna länk på facebook.
http://www.enbarnsligarevardag.se/
Det ska visst börjas i tid…
Ååå herregud!!?? 🙁 riktigt deprimerande ju….
men ett stort tack för att du gillar min blogg! 😀
KRAM och trevlig helg
Ja det är väl Unilever som har ”I can’t believe it’s not butter”
http://en.wikipedia.org/wiki/I_Can't_Believe_It's_Not_Butter!
=
skräp skräp.. totalt bara skräp.
Hos mamma var det smörslut, HELT, tom oliv&smörblandningen mamma kör på vanligtvis var slut..
Hejsan!
ja det är inte klokt hur dom försöker kränga skräp…
kram Mariann